odCzasu doCzasu

"W艂oszczyzna” z klas膮. Historia firmy jubilerskiej Chimento

O bi偶uterii produkowanej przez w艂oskie firmy cz臋sto s艂yszymy pogardliwie brzmi膮ce okre艣lenie "w艂oszczyzna”. Z drugiej strony to w艂a艣nie we W艂oszech znajduje si臋 najwi臋ksza ilo艣膰 europejskich producent贸w bi偶uterii i fabryk producenckich. W艂oscy projektanci s膮 jednymi z najbardziej cenionych, nie tylko w tej bran偶y, a najwa偶niejsze targi bran偶y bi偶uteryjnej odbywaj膮 si臋 corocznie tak偶e we W艂oszech.

Obok zaledwie kilku marek, kt贸re szczyc膮 si臋 by膰 naj... naj... i naj...  w 艣wiecie bi偶uterii, znajduj膮 si臋 takie, kt贸re maj膮 swoj膮 ugruntowan膮 pozycj臋 na rynku, wiele lubianych, 艂atwo rozpoznawalnych wzor贸w, sta艂e miejsce w gablotach najlepszych sklep贸w i szerokie grono wiernych klient贸w.
Jedn膮 z takich marek jest w艂a艣nie firma Chimento. Dodatkowo to w艂a艣nie w historii tej firmy znawcy rynku widz膮 modelowy rozw贸j marki od chwili powstania do dnia obecnego.
Jej historia rozpoczyna si臋 w roku 1964, w miejscowo艣ci Grisignano di Zocco - w prowincji Vicenza, gdzie Adriano Chimento rozpocz膮艂 dzia艂alno艣膰 produkcyjn膮. Obdarzony intuicj膮 rynkow膮 nowo kreowany producent bi偶uterii postawi艂 na w艂asne, indywidualne wzornictwo, wysok膮 jako艣膰 techniczn膮 i szczeg贸ln膮 kontrol臋 jako艣ci produktu finalnego. W艂asna produkcja, w艂asne studio projektowe i zaskakuj膮ce rozwi膮zania techniczne to zalety nowej firmy. Jak m贸wi sam Adriano Chimento: "Na pocz膮tku by艂 produkt. Wiele przemy艣le艅 i projekt贸w, ale do dalszego rozwoju pos艂u偶y艂 produkt. To w艂a艣nie on zosta艂 doceniony, za swoj膮 wielk膮 innowacj臋, kreatywno艣膰, jako艣膰 i wyrafinowanie."
"Prawdziwa bi偶uteria nie mija z sezonem. Prawdziwa bi偶uteria towarzyszy nam przez pokolenia, sezony i trendy, a up艂ywaj膮cy czas jest tym, co j膮 tworzy"  - to motto dzia艂ania firmy Chimento.
Taka filozofia kreowania wyrobu i marki zaowocowa艂a rozpoznawalno艣ci膮 wyrob贸w Chimento na ca艂ym 艣wiecie.
Dzisiaj produkty firmy Chimento obecne s膮 w ponad 1000-cu sklep贸w w rodzimej dla firmy Italii i w oko艂o 650-ciu w znacz膮cych miastach na ca艂ym 艣wiecie. Prezentowane s膮 we w艂asnych butikach (Genewa, Mediolan czy Vincenza), "firmowych kornerach" coraz gablotach jubilerskich najzacniejszych sklep贸w.
Czym w takim razie s膮 wyroby okre艣lane jako ”w艂oszczyzna”, i dlaczego okre艣lenie to nie dotyczy firmy Chimento ?
W sytuacji gwa艂townego wzrostu zapotrzebowania na wyroby jubilerskie, w latach sze艣膰dziesi膮tych poprzedniego wieku, dotychczasowe r臋kodzie艂o zosta艂o wyparte przez maszynow膮 produkcj臋. Zmiana ta dotyczy艂a wszystkich aspekt贸w jubilerstwa, gdzie zapotrzebowanie wzrasta艂o i by艂o wystarczaj膮ce dla uruchomienia seryjnej produkcji. Oczywi艣cie wcale nieoboj臋tn膮 by艂a jako艣膰 wyrobu, ale zupe艂nie nie zwracano uwagi na warto艣膰 r臋kodzie艂a i unikatowo艣膰 wyrobu. Oczywi艣cie mo偶na dyskutowa膰, czy 艂adniejszy i cenniejszy jest medalik wybity wed艂ug wzoru wykonanego przez dobrego, czy nawet wybitnego grawera, czy podobny w wielko艣ci i wizerunku medalik wykonany r臋k膮 jubilera. Historia pokaza艂a, 偶e w momencie wprowadzenia przywieszek, 艂a艅cuszk贸w i innych element贸w jubilerskich wytwarzanych maszynowo, by艂y one przyj臋te entuzjastycznie i takie produkty w ci膮gu kr贸tkiego okresu czasu u艣mierci艂y dzia艂alno艣膰 niskiej jako艣ci z艂otnik贸w.
To w艂a艣nie robione na kilogramy i metry, produkowane przez specjalistyczne obrabiarki 艂a艅cuszki, odlewane i wyt艂aczane w tysi膮cach sztuk i dla wszystkich ch臋tnych przywieszki i pier艣cionki, cho膰 deprecjonowane przez wy偶szej klasy wytw贸rc贸w i artyst贸w-jubiler贸w, s膮 obecne i to w przewa偶aj膮cej ilo艣ci na rynku. Jako, 偶e g艂贸wne skupisko takich w艂a艣nie maszynowych producent贸w znajduje si臋 we W艂oszech, to produkty te w oczach niekt贸rych zyska艂y sobie niechlubne miano ”w艂oszczyzny”.
Abstrahuj膮c od osobistych sympatii, trzeba jasno powiedzie膰, 偶e w 偶aden inny spos贸b nie mo偶na posiada膰 wyrob贸w niez艂ej jako艣ci i w bardzo atrakcyjnej cenie, jak tylko dzi臋ki temu sposobowi wytwarzania i co za tym idzie w podobny spos贸b zbudowanego systemu dystrybucji.
Dla u偶ytkownik贸w, kt贸rzy chc膮 posiada膰 wyroby unikatowe istniej膮 marki i presti偶owe firmy jubilerskie, przyk艂adowo takie jak opisywana tutaj Chimento.
Tak jak to by艂o powiedziana na pocz膮tku opracowania, firma posiada swoje w艂asne studio projektowe bi偶uterii, co zapewnia zupe艂nie indywidualne wzornictwo tej marki. Studio strze偶one jest do tego stopnia, 偶e b臋d膮c w fabryce zosta艂em oprowadzony po ca艂ej firmie, po wszystkich dzia艂ach administracyjnych i produkcyjnych z wyj膮tkiem w艂a艣nie biura projektowego. Oczywi艣cie oprowadzaj膮cy mnie po ca艂ym obiekcie przedstawiciel firmy zasugerowa艂, 偶e je艣li koniecznie chc臋 zobaczy膰 prace projektant贸w, to zostan臋 tam zaprowadzony, ale pod艣wiadomie odczu艂em, 偶e nie by艂oby to mile widzianym krokiem. Mimo mo偶liwego prawnego zastrze偶enia wzornictwa, kt贸re to zreszt膮 dotyczy tylko niekt贸rych, charakterystycznych i wyj膮tkowych wzor贸w, wszystkie nowowprowadzone modele, o ile wydaj膮 si臋 by膰 atrakcyjne dla odbiorc贸w masowych producent贸w, s膮 przez nich kopiowane i w艂a艣nie masowo wyrabiane. Poznanie przez masowego wytw贸rc臋 nowego produktu jeszcze na etapie jego projektowania, uniemo偶liwia ca艂kowicie pr贸b臋 wprowadzenia go na rynek. St膮d tak skrupulatne przestrzeganie tajemnicy dzia艂u projektowania wzor贸w.
Dzia艂 konstrukcyjno-techniczny, to kolejny oddzia艂 z kt贸rego dumna jest firma Chimento. Nowe, zaskakuj膮ce wzory bi偶uterii wymagaj膮 odmiennych, cz臋sto nowatorskich konstrukcji i pewno艣ci dzia艂ania wyrobu przez d艂ugi czas. Taki wym贸g z kolei powoduje konieczno艣膰 pracy koncepcyjnej, konstrukcyjnej i test贸w sprawdzaj膮cych niezawodno艣膰 dzia艂ania prototyp贸w i gotowych wyrob贸w. Funkcjonalne, niezawodne i estetycznie wykonane to wymogi stawiane elementom opracowywanym przez dzia艂 konstrukcyjny firmy.
    Seryjna produkcja i unikatowo艣膰 wyrob贸w – czy mo偶na po艂膮czy膰 te wydaj膮ce si臋 zupe艂ne przeciwno艣ci ?.
Po pierwsze trzeba zauwa偶y膰, 偶e z wyj膮tkiem indywidualnych zlece艅 jubilerskich i wytwor贸w jubiler贸w artyst贸w nie istnieje ju偶 r臋kodzie艂o jubilerskie. Do tego, jako 偶e op艂acalno艣膰 wytwarzania praktycznie ka偶dego rodzaju wyrob贸w wzrasta, wraz z odpowiednio du偶膮, dla danego produktu seri膮 produkcyjn膮, lepiej op艂aca si臋 produkowa膰 wi臋ksze ilo艣ci wyrob贸w. Dla odmiany w produkcji firm markowych wielko艣膰 serii zwi膮zana jest z pozycj膮 firmy na rynku i jej indywidualn膮 polityk膮 kreowania wizerunku poprzez dost臋pno艣膰 wyrob贸w. Tak wi臋c, tak偶e wyroby firm luksusowych 艂膮cz膮 w sobie r臋kodzie艂o pracownika-wykonawcy i maszynow膮 produkcj臋. Na szcz臋艣cie, w firmach takich jak Chimento aspekt maszynowej produkcji dotyczy tylko przygotowania element贸w do wyrobu produktu ko艅cowego.
Ca艂y proces produkcyjny wyrobu odbywa si臋 pod jednym dachem - dachem fabryki Chimento, kt贸ra dzi艣 obejmuje powierzchni臋 rz臋du 6500 m2. Pierwszym jego elementem jest wytop 18-to karatowego z艂ota w barwach: bia艂ej, 偶贸艂tej i r贸偶owej, a nast臋pnym walcowanie odlewu do uzyskania blachy ze z艂ota. W zale偶no艣ci od rodzaju produktu ko艅cowego uzyskany p贸艂fabrykat mo偶e by膰 walcowany do odpowiedniej grubo艣ci a nast臋pnie kierowany przyk艂adowo na wykrojnik, kt贸ry wykrawa za艂o偶one kszta艂ty.
Tak przygotowane drobne elementy s膮 wygniatane w celu uzyskania wyoblonej powierzchni. Nast臋pny krok produkcji, to ju偶 r臋ce jubilera, kt贸ry w ten spos贸b przygotowane miniaturowe elementy 艂膮czy uzyskuj膮c pierwsze przybli偶enie wyrobu finalnego: 艂a艅cucha, bransolety, kolczyk贸w czy pier艣cionka. B臋d膮c w fabryce Chimento by艂em zdziwiony ilo艣ci膮 stanowisk jubilerskich, gdzie z pracowito艣ci膮 mr贸wki, ka偶dy z jubiler贸w wykonywa艂 powierzone mu zadanie. Ta praca, to serce produkcji i moment, od kt贸rego uzyskany element jest poddawany obr贸bkom wyko艅czeniowym.
Najwa偶niejsz膮 nich jest polerowanie produktu. Nawet najlepiej zaprojektowany, najlepiej po艂膮czony w ca艂o艣膰 produkt jubilerski nie b臋dzie mia艂 odpowiedniego blasku, je艣li nie b臋dzie dobrze wypolerowany. W firmie Chimento ka偶dy z produkt贸w jest polerowany r臋cznie. Tak wykonane wyroby, po wyczyszczeniu i ostatecznej kontroli s膮 gotowe do dostawy dla zamawiaj膮cego.
Warto podkre艣li膰, 偶e firma Chimento stara si臋 tak偶e o swoich klient贸w nawet po realizacji zakupu wyrobu, zapewniaj膮c komfort wynikaj膮cy z posiadania produkt贸w tej w艂a艣nie marki. Obok gwarancji serwisowania, ka偶dy produkt wykonany ze z艂ota posiada sw贸j indywidualny certyfikat i mi臋dzynarodowe ubezpieczenie od kradzie偶y i zdarze艅 losowych. Wype艂nienie formularza ubezpieczenia, prze zakupie wyrobu gwarantuje obj臋cie przedmiotu takim ubezpieczeniem.
Prowadz膮c takie rozwa偶ania, musimy zawsze pami臋ta膰, 偶e nasz krajowy rynek, jest m艂odym pod wzgl臋dem czasu funkcjonowanie handlowej cz臋艣ci bran偶y z艂otniczej, i dlatego wyroby okre艣lone powy偶ej jako ”w艂oszczyzna” na nim kr贸luj膮 i nie s膮 jeszcze rozpoznawalne. Taka sytuacja powoduje, 偶e do salon贸w sprzeda偶y nie garn膮 si臋 inne znacz膮ce marki jubilerskie, kt贸rych przyk艂adem jest tak偶e firma Chimento. Wyroby tej w艂a艣nie marki oferowane s膮 zaledwie w kilku salonach jubilerskich w naszym kraju. Szerok膮 kolekc臋 produkt贸w firmy Chimento mo偶na podziwia膰 w oryginalnych gablotach firmy Chimento w salonie "odCzasu doCzasu" w sto艂ecznych Z艂otych Tarasach.

W艂adek Meller
Salon „odCzasu doCzasu”
www.zegarki.info.pl


zdj臋cia: Aby pobra膰 zdj臋cie, nale偶y otworzy膰 miniatur臋.

   

obraz 1                
  • Adriano


obraz 2
  • wykrojnik


obraz 3
  • elementy


obraz 4
  • produkcja


obraz 5
  • lutowanie


obraz 6
  • polerowanie


obraz 7
  • polerowanie

odCzasu doCzasu

Centrum Z艂ote Tarasy
ul. Z艂ota 59, 00-120 Warszawa
  • telefon +48 22 222 03 05
otwarte
  • poniedzia艂ek - sobota 9.00 - 22.00
  • niedziela 9.00 - 21.00
Szukaj
  •  Mont Blanc
  •  VERTU
  • Chopard
  • Longines
  • Maurice Lacroix
  • Perrelet
  • Rado

Sklep www.e-zegarki.info.pl

portal sport i zegarki

Nasi @ partnerzy